25 octubre 2013
Menstruació
Joan Pau Inarejos
Per què les
compreses dels anuncis es mullen amb un líquid de color blau? L’amic Josep
Maria Baster suggereix una resposta: és una al·lusió a la sang reial. Lluny
d’ocultar o suavitzar la realitat menstrual, aquesta apareixeria embolcallada
amb el discret encant de l’aristocràcia. Una mena de feminisme encobert.
És cert que el
fenomen afecta diferents sectors de població: els fluids urinaris dels nadons i les
persones grans també són objecte d’aquesta pigmentació. Però el falsejament de
la regla és el que més enrabia. Toca fibres sensibles. Converteix el fet ginecològic en un assumpte químic, de laboratori. La matriactivista (sic)
Jesusa Ricoy es pregunta si podem parlar de dones alliberades mentre hi hagi
aquesta pertinaç praxi publicitària. Aquesta flagrant censura del vermell.
En els baixos
fons del masclisme encara circula la malfiança sobre la criatura que sagna cada
mes sense morir –rialleta tavernària- i a la vegada, aquesta roja tenacitat del periòdu,
com en deien les àvies, continua sent un dels principals càrrecs que presenta
el col·lectiu femení contra l’ordenament biològic del cosmos. A nosaltres ens
toca el pitjor. Menstruar, parir. I tanmateix tots sou fills del tabú de la sang.
Reivindicar la
menstruació és un assumpte summament relliscós, i quan la publicitat ho ha
intentat, ha tingut un ressò de befa. Dos exemples: “M’agrada ser dona” (visca
el reduccionisme fisiològic!) o “Sóc la teva menstruació”, una antipàtica
visitant que reforça encara més la sensació de malson periòdic. I a sobre,
vinguda de fora com un àlien.
Al final, els
anuncis d’higiene íntima sempre acaben desguassant amb aquest líquid de color
blau o amb altres formes més o menys asèptiques, més o menys juvenils, de no dir
les coses pel seu nom. La revolució només pot venir d'un gest sobtat i radical. Una empastifada sanguinolenta de la pantalla.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario