07 febrero 2013

Misteris de Dijous Gras


Joan Pau Inarejos
He inaugurat una tribu urbana: els seguidors insconscients de les tradicions. Sense recordar que era Dijous Gras, he pres truita per esmorzar i, com si no en tingués prou, a l'hora de dinar m'he cruspit, sí, una senyora botifarra. Ves per on, els dos ingredients clàssics d’aquesta diada han aparegut fortuïtament a la meva dieta sense cap intenció expressa. Potser m’ha posseït l’esperit de Joan Amades?

Fa estona que hi dono voltes. Més enllà dels panellets i la coca de Sant Joan, no sóc gaire militant dels rituals alimentaris. Tampoc em tempten gens els excessos proteínics (llegir les pautes de la dieta Dukan em provoca recargolaments de tripes). Més aviat sóc un alumne aplicat de les temperàncies dietàries mediterrànies. Així doncs, què ha pogut passar? Se m’ha aparegut de nit el Fantasma dickensià del Passat Carnaval? M’ha donat instruccions que no recordo a l'hora de fer la compra i entaular-me?

Segons el costumari, el Dijous Gras, Dijous Llarder o Dia de l’Ou (quina passió catalana pels ous, que també ballen el dia del Corpus i guarneixen les mones per Pasqua), és la jornada que permet tota mena de llicències carnals abans no arribi el llòbrec Dimecres de Cendra anunciant el llarg període quaresmal. Greix, terra, cendra, sardina: quanta matèria per a un quadre de Tàpies, seqüenciada i reconcentrada en aquests dies hivernals. En la meva memòria infantil, encara no m’he refet del trauma que ens feia transitar del Rei Carnestoltes, penjat del coll al pati de l’escola, a la Vella Quaresma i la seva multiplicació monstruosa d’extremitats que havien de ser mutilades periòdicament.

I, ingenu de mi, ara que anava pel món com un adult urbanita, orgullosament retirat d’aquestes coses, resulta que he acudit puntualíssim a la cita llardera. No m’he disfressat mai, però, què voleu que us digui, ara em preocupa la possibilitat de llevar-me diumenge vinent transvestit de dona hawaiana o d’Elvis Presley.


No hay comentarios: