LA PEL·LÍCULA AL MILLOR WEB DE CINEMA: LABUTACA
04 marzo 2014
'Her': t'estimo, software
por JOAN PAU INAREJOS
Nota: 8
No diem res que no esbombi
el tràiler i la promoció: el millor guió original dels Oscar és una història d’amor
entre un home (Joaquin Phoenix) i el seu sistema operatiu (veu de Scarlett
Johansson). Així de simple i de trencador. Així de reptador per al setè art.
Rere la càmera, un
expert en somnis melancòlics de colors pastel, l’adaptador d’aquella trista
fugida infantil que es deia ‘Allà on viuen els monstres’ (2009). Spike Jonze ens
col·loca en un futur proper, en què tots anirem enganxats a unes orelleres que
ens diran com es presenta el dia i què hem de sentir. He dit futur?
En aquest país de l’avenir,
els solitaris estaran de sort: ja no hauran de trucar al telèfon de l’esperança
per ser escoltats. Ja no hauran de contractar recursos humans de pagament si volen ser consolats. La intel·ligència artificial crearà els perfils que calgui. Hi
haurà perfils personalitzats: la màquina et coneixerà més que ta mare –i no et
donarà la tabarra.
Amb aquest
plantejament brillant, Jonze es fica a la butxaca un públic que ja comença a
percebre –per bé o per mal– la capacitat esparveradora de la tecnologia de crear una nova
intimitat. Un espai singularitzat i a mida de cadascú, sense interferències
humanes. Sense l’Altre. Sense cremar-se amb les guspires de l’infern de
Sartre. Un lloc real? Tant li fa.
A més, ‘Her’ explica
aquesta faula futurista amb una extrema delicadesa i suavitat, amb un disseny
de producció que traspua bon gust a cada fotograma i amb aquesta fusió
actor-personatge que el Cèsar de ‘Gladiator’ sempre eleva a la categoria de
memorable. Com la recent i injustament oblidada ‘Robot and Frank’, la
pel·lícula té el sa atreviment de mesclar gèneres tan aparentment allunyats com
la ciència ficció i el drama-comèdia. Sense escarafalls, sense jugades amb
efecte: tot discorre amb una agradable naturalitat d’estar per casa, on hi caben moments antològics d'humor.
Però la càmera de
Jonze no es deté en les flors i violes. ‘Her’ aborda la incapacitat d’afrontar
relacions humanes (la mirada de Rooney Mara, tan reveladora), i parla de la línia tan fina que separa l’amor platònic de l’egocentrisme,
si no directament l’onanisme (els nous Narcisos es contemplen a la pantalla de l'Iphone). Proposa una superba metàfora sobre el costat femení que habita dins els homes a parer de certs psicòlegs
i filòsofs (Jung en deia l’anima,
correlat de l’animus o nucli masculí
de la dona).
I encara més: Jonze
es pregunta sense embuts, com l’’Artificial Intelligence’ de Kubrick-Spielberg,
si les personalitats virtuals poden tenir també una ànima, al cap i a la fi. Un
programari immaterial que es fa preguntes i que ho vol “absorbir tot” (!) ens interpel·la
novament sobre els confins metafísics del lliure arbitri, de la mateixa manera que ho feien abans els robots i els autòmats metàl·lics del cinema. Fins i tot s'esbossa una certa mística wi-fi...
Moltes lectures possibles
conflueixen en aquesta love story tan
desafiadora i contemporània –res tan contemporani com el futur que tem o s’imagina
una societat–, on el protagonista, per acabar d’arrodonir el joc de paradoxes, treballa com a redactor de sentiments
autèntics a domicili (dissenya cartes a mà, un luxe vintage!).
Conceptualment potser és el més suggestiu i original que ha produït Hollywood en molt de temps. La seva frescor, per buscar una comparació, recorda les innovacions narratives de Pixar (Wall-E i companyia).
Tanmateix, sembla que 'Her' també pretén emocionar, i això sempre és una fita més difícil. En aquest intent, segons la modesta opinió del bloguer que us escriu, la faula de Jonze no passa de ser el millor fons d'escriptori: preciós en la superfície, pletòric en els detalls. Impossible de traspassar. Difícil de creure.
‘HER’, DE SPIKE JONZE
LA PEL·LÍCULA AL MILLOR WEB DE CINEMA: LABUTACA
LA PEL·LÍCULA AL MILLOR WEB DE CINEMA: LABUTACA
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario