www.jordipujol.cat |
01 agosto 2014
De Divos i Honorables
Joan Pau Inarejos
Què recordarà de tu,
la gent? El fantasma d’Aldo Moro, el dirigent democratacristià assassinat per
les Brigades Roges l’any 1978, allarga aquesta pregunta incòmoda, com una
ombra, sobre la figura encongida de Giulio Andreotti. El fantasma de Moro és
l’única cosa que treu el son a qui va ser anomenat el Papa Negre, la Guineu o, ras i curt, il Divo.
No s’encorbi,
senyor, li diu la secretària. La gepa proverbial d’Andreotti li dóna un aire
característic, una lletjor carismàtica, igual que la petitesa despentinada i lleugerament arrodonida a Jordi Pujol. Què recordarà de tu, la gent? Tots els grans homes d’Estat deuen
fer-se aquesta pregunta quan la godalla de la mort comença a brillar. Uns
mantenen la fredor fins al final; d’altres es veuen empesos a un espectacular
acte de contrició.
Al web del Centre
d’Estudis Jordi Pujol encara es pot llegir el col·loqui que va mantenir l’exmolt
Honorable amb el set vegades primer ministre d’Itàlia. “Diàleg a Roma sobre
l’art (i les vicissituds) de la política”. 2006. L’art i les vicissituds.
L’apatia d’il Divo, amb les ulleres desencaixades, contrasta amb el posat més
polit i curiós, aparentment més càndid, del President, un home sense
sobrenoms.
Hi ha un moment a
‘Il Divo’, l’apassionant pel·lícula de Paolo Sorrentino, en què Andreotti,
assetjat per la justícia, es desfoga amb un col·laborador i confessa que res el
terroritza tant com deixar de ser Honorable. No és el poder, no són les
prebendes. El que més l’amoïna és deixar de ser president del Cercle Musical.
La “legitimació cultural” és la gran obsessió d’un governant sorgit de les
províncies.
Seria frívol i
potser una mica spericolato (temerari), com diu
la secretària d’Andreotti referint-se al seu enigmàtic senyor, pretendre
comparar dos personatges de trajectòries i circumstàncies tan diferents. I
tanmateix, el visionat de la pel·lícula de Sorrentino deixa aquests dies un
regust inevitablement domèstic. A Pujol, encorbat des del seu amagatall de la
Cerdanya, també el mortifica deixar de ser Molt Honorable?
Malauradament, les
persones viuen més que els mites. L’amor se’n va, però ella es queda, deia
Capri (riures enllaunats). L’aura del poder se’n va, però sovint els polítics
romanen, tret que tinguin la sort de desaparèixer llegendàriament com
Kennedy. Tant Pujol com l’Andreotti que dibuixa Sorrentino, dos polítics
cristians, dotats d'una intel·ligència excepcional, consagrats a sengles missions
–reconstruir Catalunya en un cas, preservar Itàlia dins l’òrbita d’influència
del Vaticà i fora de l’amenaça soviètica, en l'altre- han experimentat aquesta
revenja de les biografies llargues. La síndrome de l'emperador despullat. Eternament hermètic
i sota sospita l’un, adorat, paternalista i sentimental l’altre, tots dos han
tingut un fantasma d’Aldo Moro a cau d’orella. Què recordarà de tu, la gent?
La “gran paradoxa”,
proclamada a viva veu pel genial Toni Servillo, és que “cal perpetuar el mal
perquè es faci el bé”. Negociar presumptament amb la màfia, conspirar a l’ombra
per servir els interessos de Déu, heus aquí la doctrina del soldat del Papa, un títol, aquest,
que ell mateix es va atribuir. La pel·lícula suggereix que va aplicar fins el final aquesta
doctrina freda com el gel. El Divo de la política catalana del segle XX potser ha tingut un dilema en termes
diferents: “cal carregar amb el mal perquè es faci el bé?”.
Conscient del que
significa el mite Pujol, potser coaccionat
per fantasmes de l’altra banda del pont aeri, el President ha confessat les
culpes sense que a hores d'ara poguem discernir fins a quin punt són
pròpies, alienes, o un po 'più complesso (una mica més complex), com li diu Andreotti a un periodista
incisiu. Hi ha caràcters que prefereixen ser màrtirs que soldats quan l'ocasió
es presenta. A diferència de l'Andreotti cinematogràfic, Pujol ha matat l'obra
per salvar la persona? la consciència? la família? I la pregunta més important: quan tindrem un actor
de la talla de Toni Servillo que es plantegi aquests interrogants des d'un despatx a
les fosques de la plaça de Sant Jaume?
‘IL DIVO’, DE PAOLO SORRENTINO (2008)
MÉS INFORMACIÓ I CRÍTIQUES DE LA PEL·LÍCULA A FILM AFFINITY
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario