02 agosto 2012
No és Gaudí però ho sembla
Passeig per l’obra
de 6 deutors del geni de Reus
JOAN PAU INAREJOS
Hi ha una forta controvèrsia sobre si Gaudí és la culminació del
modernisme català o un geni absolutament aïllat, un gegant solitari de la història de l’art.
El seu llegat és polièdric: tan aviat ha inspirat els deliris
carnals de Dalí com els immaculats racionalistes del segle XX. N’hi ha que el
veneren com un místic corprès per la llum mediterrània, i n’hi ha que el
celebren com una icona esotèrica i al·lucinògena (recordem l’amanita muscaria del Park Güell, que
pren vida i surt volant en la suggestiva pel·lícula ‘Despertaferro’, tota una
fantasia hippie-almogàver en clau animada). És cert: Gaudí no va crear escola
ni va fundar cap moviment, això segurament li anava petit, però, feliçment, alguns
arquitectes de la segona generació modernista van recollir el guant
i en alguns casos fins tot van depurar encara més les seves formes lliures i trencadores,
emancipades de tota rèmora historicista. Encetem la ruta dels gaudinians.
1. Pupurull: les arquitectures de sucre
Generador de formes irisades i curvilínies, evocador del plaer culpable de
Hänsel i Gretel, constructor del món de felicitat naif que prometen les llaminadures
flonges amb nom de núvol, Salvador Valeri i Pupurull (1873-1954) va comprar la versió més decididament acolorida i capriciosa de l’obra de Gaudí.
Al barri d’El Coll de Barcelona s’hi troba una de les seves obres més amagades,
la Torre de Sant Jordi (1908): per damunt d’un jardí tancat, la finca mostra els
seus lloms sinuosos i rosats, resseguits de rivets florals, i en un d'ells s’erigeix
una torratxa de formes orgàniques que és tota una oda a l’autodeterminació
onírica. Hipnotitza.
Més coneguda i cèntrica, la Casa Comalat (1906-1911) té una excepcional
façana posterior on hi podem admirar una simfonia de galeries de fusta tancades
amb persianes, una juxtaposició policroma de sorprenent modernitat que ben bé
podria fer l’ullet a la Viena de Klimt i dels apartaments Hundertwasser. Les
galeries descansen sobre quatre pòrtics parabòlics, quatre portes oníriques
inequívocament gaudinianes, on no es poden deixar de recordar les textures d’ossos
i d’ivori de la Casa Batlló, ni el seu espectacle cromàtic, aquí resolt amb una
suavíssima ceràmica vidrada.
2. Sayrach: el llom
ondulant sobre la Diagonal
Casa Miquel Sayrach | Diagonal, 423-425 (Barcelona)
Seguint el curs de la Diagonal, direcció Llobregat, topem amb un altre
temple curvilini. Si la Casa Comalat evoca els pastissos i els castells de
nines, podríem dir que la Casa Miquel Sayrach (1915-1918) ens trasllada a un món mineral i
submarí. Aquí no hi ha esclat de color, sinó una gran onada grisenca i porosa, agermanada
en aquest cas amb la Pedrera del Passeig de
Gràcia. L’autor del peculiar xamfrà és Manuel Sayrach (1886-1937), fill
del promotor de l’obra i reconegut home de lletres d’ànima wagneriana. El seu
edifici respira amb tota la simplicitat dels castells de sorra i ja no té cap
deute amb les imitacions neomedievals dels seus antecessors. Aclucant els ulls,
l'airós templet que corona la casa podria ser un cau nocturn per a follets.
3. Pericas: Gaudí en clau germànica
Església del Carme | Carrer Sant Antoni Abat 10-12
(Barcelona)
Més angulosa, austera i centreeuropea, l’obra de Josep Maria Pericas
(1881-1966) ofereix una lectura sui
generis del corpus gaudinià. Arqueòleg i historiador de família osonenca, a
Pericas no el va temptar l’alegria mediterrània de l’autor del Park Güell, sinó
el seu domini intrínsec de línies i estructures. Així es pot veure a l’església
del Carme de Barcelona (1910), gairebé un homenatge a l’austeritat protestant,
passada, això sí, per un adreçador expressionista que connecta amb la Cripta Güell o amb les les solucions verticals
de la Sagrada Família i el seu gòtic espiritualitzat. Gaudí també parla
alemany.
4. Jujol: l’apoteosi dels bolets
Torre de la Creu o dels Ous | Passeig Canalies, 14 (Sant
Joan Despí)
Uns bolets gegants donen la benvinguda als passatgers de Renfe quan s’aturen
a l’estació de Sant Joan Despí. La Torre de la Creu (1913-1916) es coneix popularment
com la Torre dels Ous, tot i que les seves cúpules més aviat duen a la
imaginació un estol de rovellons extraterrestres. Són obra de Josep Maria Jujol
(1979-1949), deixeble avantatjat de Gaudí, i com ell, impregnat genèticament de
la llum, el paisatge i el ferro forjat del Camp de Tarragona. La finca és la
seva primera obra mestra en solitari i sembla extreure la medul·la més radical
del mentor, aquesta estètica al·lucinada de ciència-ficció que s’insinua al
terrat de la Casa Batlló i que culmina a les figures del Park Güell. No cal dir
que la mestressa de la casa, igual que la de la Pedrera, va suar tinta per
poder col·locar els mobles: potser es diu la Torre dels Ous perquè equipar-la
va tocar molt els ídem.
5. Rubió i Bellver: les filigranes del maó
Ca l’Espinal | Carrer Monturiol, 11 (Colònia Güell, Santa
Coloma de Cervelló)
La bombolla del totxo hauria estat més suportable si aquest material no estigués tan
estèticament maltractat. Avui els maons són sinònim de vulgaritat uniforme,
però no fa pas tant que van participar de grans filigranes artístiques, quan
els arquitectes modernistes hi van descobrir una alternativa lleugera a la
pedra. És el cas de Joan Rubió i Bellver (1870-1952), gaudinista de pro i autor
d’un dels enganys més eficaços del Barri Gòtic de Barcelona, el pont del carrer
del Bisbe. Revivals a banda, Rubió va
elevar a la màxima potència la versatilitat del maó en algunes de les seves
construccions a la Colònia Güell, com Ca l’Espinal (1900), un desplegament monocrom
de gelosies i clarobscurs que deixa a la retina un lleu regust arabitzant.
6. Muncunill: el gran depurador de Gaudí
Masia Freixa | Parc de Sant Jordi (Terrassa)
Hem deixat pel final el que deu ser l’edifici més gaudinià de Catalunya, i
per cert el més allunyat de Barcelona entre tots els que hem recorregut fins ara.
Si existeix un gaudinisme sense Gaudí, una purificació contundent i elàstica de
les seves formes, tot això ho trobem sens dubte entre els arbres del parc de
Sant Jordi de Terrassa, on s’alça, a punt d'enlairar-se, la prodigiosa Masia Freixa (1907-1914). Com
una mesquita futurista o un gran esquelet de balena, l’antiga fàbrica tèxtil
passaria per una obra pre-Calatrava, si no fos perquè resulta molt més senzilla
i emocionant que les enormitats valencianes de la Ciutat de les Arts i les
Ciències. Amb el recurs repetitiu dels arcs parabòlics i les voltes ondulants, l’edifici
terrassenc de Lluís Muncunill (1968-1931) és un compendi de saviesa
constructiva i una mena d’experiment evolucionista al mateix laboratori imaginari on es
va gestar la Pedrera o alguns projectes frustrats de Gaudí, com l’església de
la Colònia Güell o aquell fantàstic hotel de Nova Iork, que ara alguna ment
insensata vol recuperar per a la Sodoma XXL d’Eurovegas: tant de bo el beat de
Reus ho impedeixi.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario